Tiimivalmennus kokeiluja ja kommentteja

 
 
 





1. DIALOGIRINGIN VOIMA



Tämä on nyt Sedu Kurikassa testattu metallialan opiskelijoilla ja henkilökunnan kehittämispäivässä. Hämmästyttävää on, että näin pienellä muutoksella voi saada suuria aikaan. Tässä lyhyesti kerrottuna meidän kokemuksia.

Kone- ja metallialan sekä autoalan opiskelijat
*Tätä lähti toteuttamaan tiimiakatemian opiskelija Anders Bertlin.
*Tarkoituksena oli sparrata opiskelijoiden osuuskunnan perustamista.
*Aloita check in kierroksella eli kaikille lyhyt puheenvuoro ja asiaan virittäytyminen
*Odota KÄRSIVÄLLISESTI, että opiskelijat uskaltautuvat puhumaan -älä täytä hiljaisuutta omalla puheellasi.
*Varsinainen työskentely ryhmissä: valitkaa ryhmille projektipäällikkö tai vastaava. Hän huolehtii, että keskitytään asiaan ja saadaan sovittu aikaan.
*Usko opiskelijoihin!!
*Seuraa ryhmien työskentelyä -älä lähde kahville tai parturiin :) ja puutu tarvittaessa, mutta anna myös tilaa ryhmälle

Meille kaikille jäi positiivinen kokemus tästä. Anders esitteli opiskelijoiden oppimisprosessin opettajille ja me olimme ylpeitä ja vähän hämmästyneitäkin siitä mitä opiskelijat olivat itse saaneet aikaan. Miksi me emme usko tarpeeksi opiskelijoihin ja annamme kaiken valmiina???



Henkilökunnan koulutuspäivä

Tähän osallistui 40 henkeä. Tarkoitus oli yhdessä miettiä millä asioilla voimme kehittää yhdessä työyhteisöämme ja taata sille hyvän tulevaisuuden.

Näin etenimme:

*Virittäytyminen tunnelmaan isossa dialogiringissä. Teimme jokainen itsearvioinnin liittyen omaan itseen, tuotteeseen ja asiakkuuksiin.  Idea oli muokattu Tiimimestarit  67 synnytyksessä nähdystä Asiakkuudet lentoon rakettimallista. (kuva oikealla)

*Jakaantuminen tiimeihin ja tiiminvetäjien valinta. Tiimeille kevyt ohjeistus aiheesta ja tieto, että keskustelusta tulee syntyä joku tuote tai malli (mallin piti olla jokaisen toteutettavissa oleva, ilman suuria kustannuksia, nuorekas ja innostava)

*Ryhmien piti aloittaa check in-kierroksella ja aikaa varsinaiseen keskusteluun ja työskentelyyn jäi noin 1,5h.

*Seinille olin kerännyt faktatietoa muutoksen tarpeellisuudesta (taloustilanne, opiskelijamäärät, uudistukset jne.) sekä ajatelmia tiimivalmennuksen periaatteista.

*Kuuntelin tiimien keskustelua ja kun keskustelu tuntui aika paljon pyörivän sen ympärillä mitä ongelmia meillä -kävin sujauttamassa tiiminvetäjille post it laput, joissa luki: Keskityttekö ongelmiin vai ratkaisuihin?

*Noin puolta tuntia ennen kävin muistuttamassa ryhmiä synnytyksistä eli esityksistä, jossa tuovat esiin ryhmän tuotteen tai mallin.

* Tällaisia malleja saatiin aikaan: video, näytelmä, kampuksen 10 sääntöä -kuha nyt seitsemän, peukutukset ideoille ja neljän kohdan kehittämisohjelma. Lisäksi näkyi iloisia ilmeitä, innostusta ja yhteen hiileen puhaltamista.

*Check out tehtiin taas isossa ringissä ja kaikki saivat vuorotellen kertoa mitä mieltä olivat toimintatavasta ja mikä kolahti. Tässä henkilökunnan palautetta:

Virkistävää keskustelua, tutustuttiin toisiin kun ei katsottu toisten niskoja auditoriossa, täällä on kivaa porukkaa, tuli tietoisuus että meidän pitää toimia, ollaan itte niinku tänään puhuttiin -ei maksa mitään, hymy vetää puoleensa, luodaan tunne, että meille on hyvä tulla, laitan opiskelijat maanantaina rinkiin, kiva toimintatapa, innostuttiin uudestaan Sedu Kurikasta ja opiskelijoista, hymyillään haasteista huolimatta ja kehutaan kaveria, kaikki tuntui innostuneilta, kannatti tulla tänään töihin, yhteistoimintaa tarvitaan, innostunut ja inspiroiva opettaja on tärkeä. Sepon lanseerama puskasome jäi mieleen. (vrt.puskaradio) jne.


Dialogiringin hyödyt: Edellä mainitut kokeilut puhuvat ringin puolesta. Tykkään siitä, että ringissä kaikki näkevät kaikki ja siinä keskitytään kuuntelemaan -ei puuhailla muuta esim. puhelimen kanssa. Keskustelemalla etsitään tietoa itse ja luodaan uusia ajatuksia ja näkökulmia. Valmentaja (opettaja) voi seurata ja havainnoida ryhmän toimintaa ja tuoda ryhmälle tarvittavaa teoria tietoa esim. fläpeillä seinälle.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti